Posudek oponenta habilitační práce
Dr. Lenky Karfíkové
Nekonečný Bůh a lidský ivot jako cesta bez konce podle Řehoře z Nyssy
Děkuji vedení Theologické fakulty UP v Olomouci za monost prostudovat tuto mimořádnou práci - a současně se omlouvám jak za to, e posílám posudek téměř na poslední chvíli, tak za to, e meze mých znalostí i meze časové mi nedovolily o mnoho více ne opakované pročtení textu a přičinění několika poznámek. Mohu vak jednoznačně zaručit, e práce je velmi cenným přínosem studiu patristické theologie a filosofie, e je vypracována velmi podrobně a s uitím neobvykle irokého rozsahu literatury, včetně mně dříve neznámých autorů a výkladových hledisek. Proto prosím, aby mé poznámky byly chápány jako směs otázek k dalím úvahám a drobných kritických upozornění, které se ovem týkají spíe detailů mimo vlastní téma práce.
str. 13 - Ľpeiron uíval Anaximandros pro první počátek, z něho se rodí vechny věci" - chápu to jako poněkud unáhlenou zkratku Simplikiova referátu a zlomku B 1, který je jeho součástí. Autorce je jistě známo, e v nepřímém Simplikiově referátu (fr. A 9) se praví pouze: ˘rcťn te ka stoiceon erhke tîn Ôntwn tŐ Ľpeiron, tedy e prohlásil za počátek a také prvek jsoucích věcí neomezeno", zatímco v údajně přímém zlomku B 1 nemůe být řeč o vznikání z bezmezna, alespoň ne bezprostředně, nebo zdroj vzniku je odkázán plurálem:
x ďn d š gnes j sti toj oâsi, - Ze kterých jest jsoucím věcem vznik..."
K dokreslení autorčina pojetí je nutno zaměřit pozornost na závěr Simplikiova referátu (fr. A 90): ˘ll' ˘pokrinomnwn tîn nant wn diŚ tÁj ˘id ou kinťsewj - nýbr vylučováním protikladů věčným pohybem". Pro kontext této práce by z toho plynula otázka, kde se v eschatologické situaci berou protiklady, skrze které se stále objevují nároky nebo monosti pro dalí cestu due. Snad z bezmeznosti boských moností? Problém je v tom, e alespoň v obvyklých interpretacích je s odvíjením protikladů (a skrze ně pak i jednotlivin) z bezmezna spojován čas. Viz ovem trojí nekonečno" (str. 281).
Děkuji za upozornění na nestandardní výklad Anny Tumarin, toti e by apeiron mohlo být odvozeno od zkouka" (š pera) - tedy: to, o čem nemáme zkuenost, nezakusitelné".
Jeliko předpokládám, e práce snad bude vydána, doporučuji jetě uváit zvolenou normu pro přepis řeckých jmen a zvlátě pojmů. Dobře vím, e zde nejde o otázku znalosti nebo neznalosti, ani nepečlivosti, nicméně mi zní trochu podivně, kdy se mezi zčásti českým a zčásti řeckým pravopisem jmen bez kontextu objeví třeba latinský tvar, zde např. Melissus" ze Samu (kdy přitom autorka běně uívá řeckých tvarů Simplikios, Aristotelés" a ne latinského filologického úsu). Podobně třeba na str. 16 Klement Alex.," jetě s drobným překlepem Storm."; nebo na str. 19: theologumenon". Omlouvám se za malichernost této připomínky, ale vznáím ji s ohledem na budoucí publikaci, ve které by to třeba mohlo působit jako drobná vybočení z jinak a přepečlivého obrovského aparátu celé práce.
str 24 - kŇroj u Órigena:
Zajímalo by mě, proč autorka poněkud zpochybňuje uití tohoto výrazu u Órigena, kdy se nenachází pouze v komentářích k almům (nejspí nejistého autorství), nýbr např. i v Scholia in Mattheum. Přiznávám se, e mě dějiny tohoto výrazu zajímají v souvislosti s Hérakleitovými zlomky B 65, B 67, B 111. Zde je snad u i předloha novoplatónského uití.
str. 27 - velmi zajímavá Apostolopúlova dionýsovská paralela (erotické pnutí v boství a nenaplnitelnost ustavičného sebepřekračování konečné bytosti).. Intuitivně se to tak zdá být, ale nepodařilo se mi ovem najít nějaké konkrétní doloené výrazy v souvislosti s Dionýsem. Uvádí nějaké novoplatónské výklady Dionýsa, které by naznačovaly takové pochopení?
str. 30 - Andres Spira: pozitivní zhodnocení lidské nestability jako monosti nekonečného růstu. Oproti tomu ovem působí odtělesňující argumentace spisu O panenství (str. 55n.) jako snad předčasné opomíjení niích rovin lidské existence, jako kdyby bylo mono nekonečnou cestu začít jednorázovým odvrácením od lidské situovanosti v tělesném prostředí.
str. 66 - Ustavičná pohyblivost lidské due jako sama její nepotlačitelná přirozenost" je téma velmi tradiční, ale zde vyvázáno z cykličnosti. Ona apeiratičnost dostává mimo cykličnost jiný význam: bezmezno se neexplikuje cyklicky, ale je horizontem nekonečného směřování.
str. 92 - tělesný nápoj a boský pramen" - viz Jan 4
str. 98n. - O stvoření člověka. Mimořádně důleitá látka! Nepodařilo se mi vak jasně pochopit, jak Řehoř i autorka práce míní vztah mezi noŕj a pneŕma - viz např. str. 104, kde je obé překládáno jako duch". Jeliko dále je řeč o noetické úrovni, předpokládám, e je nějak řeen i její vztah k úrovni pneumatické. Zdaleka přitom nejde jen o problém vyrovnání mezi platónskou a stoickou terminologií, ale např. i o exegetické souvislosti. Mně známé nekřesanské texty podobného terminologického raení (např. Corpus hermeticum) velmi důsledně podřazují pneuma (ducha, dech) pod nús (mysl"). V křesanských kontextech mám pracovně za to, e tendence ke smazávání těchto rozdílů pramení z biblického jazyka, resp. z jeho exegetických dopadů. Právě v tomto punktu bych ale potřeboval delí čas k rozumnému formování otázky. Podobně i k domylení následků toho, e u Řehoře lidský duch vlastně zastupuje světovou dui" (str. 111). Nejsem si proto jist, zda to, e v představeném spise nacházíme pro nai
souvislost překvapivě málo" (str. 125), s těmito otázkami souvisí, nebo ne. Vztah různých výrazů pro ducha v alexandrijské i kappadocké theologii by ovem otevřel rozsáhlou problematiku, překračující rámec práce.
Problematika duchové sloky due se pochopitelně znovu objevuje v dialogu s Makrinou (v práci zvl. od str. 155), kde je ovem preferován platónský jazyk, take je řeč o úrovni noetické. Úroveň pneumatická se dostává ke slovu symptomaticky a odkazem (str. 164) na Pavlův výraz pneumatické tělo"!
Velmi přínosný je rozbor apofatických rysů temnoty nevědění" (str. 225n.), včetně návaznosti na Filónovu exegezi.
K závěru: Je jistě pravda, e člověk je zde velmi důsledně ukázán jako bytost času a jako bytost stále směřující k budoucnosti. Tím můe být toto zvlátní pojetí opravdu aktuální. Otázkou ovem zůstává, jak to interpretovat (viz u úvodní diskuse). Jako dalí rozíření dějinnosti, paradoxně i za eschatologický horizont? Nebo naopak jako nedůslednost vykoupení z bolesti dějin? Nebo jako nepřímou výpověď o tom, e eschatologický horizont je víře dáván jako znak, zatímco pro mylení je vlastně nekonečný? Osobně se přikláním k oné poslední monosti, leč s vědomím toho, e jde spíe o privátní podmíněnost, která činí takovou interpretaci lákavou.
Konstatuji, e práce má mimořádnou úroveň, týká se závaného a zajímavého tématu - a e v neposlední řadě přináí dalí příklad příslovečné pravé učenosti" akademické práce německého stylu do naeho prostředí. Proto je samozřejmé, e práci doporučuji jako skvělý základ habilitačního řízení.
V Praze, dne 15.1.1999.
Doc. Zdeněk Kratochvíl
UK FF - Ústav pro filosofii a religionistiku
nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1
Zpátky na posudky
Zpátky na moji práci na FF UK
Zpátky na úvodní stránku fysis.cz