Zpátky k Idáiovi
Zpátky na Předsokratiky
Zpátky na domovskou stránku fysis.cz
Idáios
Testimonia DK 63 A
A 1 /1 = Sextos Empeirikos, Adversus mathematicos IX, 360 Anaximenés, Idáios z Himery, Diogenés z Apollónie a Archeláos z Athén, učitel Sókratův ... [pokládají za princip všeho] vzduch.
Mluví totiž o počátku jako o látce ... Tito všichni uvažují tutéž příčinu [látkovou] a stejně tak ti, kteří za počátkem činí vzduch, oheň, vodu, nebo něco, co je hustší než oheň avšak řidší než vzduch - někteří totiž tvrdí, že i toto je prvním živlem.
Ti, kteří předpokládají pouze jeden prvek, a to jedni vodu, jiní zase vzduch, jiní oheň, jiní pak cosi jemnějšího než voda ale hustšího než vzduch. Říkají, že tento [prvek] objímá veškera nebesa a je bezmezný. Ti, kteří za takovýto [prvek] pokládají vodu, nebo vzduch, nebo něco jemnějšího než voda a hustšího než vzduch - z toho pak prý dále vzniká vše ostatní zhušťováním a zřeďováním - ti zapomínají, že sami považují [za prvek, princip?] něco jiného než dotyčný prvek.
Jsou dva způsoby toho, jak myslitelé
přírody (fysikoi) mluví. Jedni totiž za [jsoucí]
základní těleso považují jedno, třeba některý ze tří
[těžších prvků], nebo něco jiného, co je hustší než oheň
avšak jemnější než vzduch, všechno ostatní pak prý
vzniká zhušťováním a zřeďováním a tak činí mnohé. Toto
jsou ovšem protiklady, obecně vzato přebytek a
nedostatek, jako když Platón říká „velké" a „malé",
jenže toto Platón považuje za látku, zatímco jedno za
tvar (eidos). Oni však
považují jedno za látku, která je základem, zatímco
protiklady považují za rozdíly a druhy [tvary?].
|