Zpátky k Damónovi
Zpátky na Předsokratiky
Zpátky na domovskou stránku fysis.cz
Dámón Athénský
Fragmenta DK 37 B
B 1 = Cicero, De orat. III, 33, 132 B 2 = Filodémos, De musica IV, 33, 37 (104 Kemke) B 3 = Filodémos, De musica I; fr. 11 (7 Kemke)
B 4 = Filodémos, De musica I, 13 (7 Kemke, Gomperz zu Phil. v. d. Musik 10) ... Otáže-li se někdo, zda hudba vede ke všem zdatnostem, nebo jenom k některým, odpovídám podle Dámóna, že hudebník je blízko všem. Říká totiž, že chlapec, který zpívá a hraje na kitharu, má projevovat nejen statečnost a rozvahu, nýbrž také spravedlnost.
B 5 = Plútarchos, De musica 16
B 6 = Athénaios, Deipnosophistae XIV, 25 Kaibel; p. 628c Ne špatně říkají stoupenci Dámóna z Athén, že z pohybu duše nutně vznikají zpěvy a tance, že svobodné a krásné zpěvy a tance činí [duše] takovými a naopak.
B 7 = Aristeidés Quntil., De musica II, 14 Dámón a jeho stoupenci ukazovali, že tóny souvislé melodie vytvářejí ve všech podobně klidnou povahu, není-li v nich, a vyvádějí ji na povrch, pokud je skryta uvnitř. ...
B 8 = Platón, Laches 197d Vždyť také, jak se mi zdá, jsi ani nezpozoroval, že tuto moudrost má od našeho přítele Dámóna. Dámón se zase velice stýká s Prodikem, jenž asi nejlépe ze sofistů rozlišuje takováto slova [jako například o statečnosti].
B 9 = Platón, Respublica III; 400ab Jsou sice tři druhy rytmu [stejný, dvojnásobný, jedna a půl násobný], ze kterých se skládají takty, tak jako jsou čtyři druhy tónů, z nichž sestávají všechny harmonické poměry, to mohu říci ze své zkušenosti, avšak které z nich jsou nápodobami jakého druhu života, to říci neumím. (400b) O tom se tedy poradíme také s Dámónem, řekl jsem, které takty odpovídají nesvobodnému chování, zpupnosti nebo šílenství a jiným špatnostem, a které patří k opačným vlastnostem. Myslím však, že jsem ho slyšel, ale jenom nejasně, jmenovat jakýsi složený enoplios, daktyl a hérójský rytmus, že tyto rytmy, nevím jakým způsobem, pořádal a dával po stejných částech nahoru i dolů. Tam, kde na konci byla doba krátká a dlouhá, jmenoval jamb a jakýsi jiný útvar nazýval trochejem a připojoval doby dlouhé i krátké. A při tom u některých, pokud si pamatuji, haněl i chválil tempa neméně než rytmy samy, nebo jakousi složeninu obojího, to neumím říct. Avšak to, jak jsem řekl, ponechejme Dámónovi, neboť probrat to vyžaduje nemalý výklad.
Je totiž třeba vyvarovat se proměn druhu hudebního kánonu, neboť to ohrožuje celkově: „Nikde se totiž charakter hudby nemění beze změn nejdůležitějších politických zákonů obce," jak říká Dámón, a já mu věřím. |
Zpátky k Damónovi
Zpátky na Předsokratiky
Zpátky na domovskou stránku fysis.cz