Zpátky na fysis.cz
Zátky na Presokratiky
Zpátky k Hippasovi
HIPPASOS
A 2 /2 |
A 4 /1 |
A 4 /1a |
A 4 /1b |
|
||||||
A 4 /2 |
A 5 |
A 6 |
|
|||||||
A 10 |
A 11 /1 |
A 11 /1 |
A 12 |
A 13 |
A 14 |
A 15 |
|
|
|
Testimonia
edice Diels-Kranz
|
A 1 = Diogenés Laertios VIII, 84 Hippasos z Metapontu byl také pýthagorejec. Tvrdil, že je vymezený čas proměny světa, že kosmos je ohraničený a že veškerenstvo je ve věčném pohybu. Démétrios však v Soujmenovcích říká, že nezanechal žádný spis. Byli pak dva Hippasové: Tento a druhý, který sepsal Lakónskou ústavu, o pěti knihách, a sám byl také Lakón.
A 1a = Suda, heslo Hérakleitos (= Hérakleitos A 1a /1) Někteří tvrdí, že [Hérakleitos] poslouchal Xenofana a pýthagorejce Hippasa.
A 2 /1 = Iamblichos, De vita pythagorica 36, 267 Klein [Pýthagorejci] z města Sybaris [v jižní Itálii] Metópos, Hippasos ...
A 2 /2 = Iamblichos, De vita pythagorica 18, 81 Klein
A 2 /3 = Porfyrios, Vita Pythagorae 36 Všechno co [Pýthagorás] říkal těm, kdo k němu přicházeli, bylo proneseno buď vykladačsky nebo symbolicky.
A 2 /4 = Porfyrios, Vita Pythagorae 37 Způsob Pýthagorova vyučování byl totiž dvojí: Jedni z jeho žáků se nazývali mathématici, druzí akúsmatici. Mathématici dostávali k učení ten nejdůkladnější a přesně propracovaný výklad vědění; akúsmatici poslouchali jen hlavní rady, bez přesnějšího výkladu vybrané ze spisů.
A 3 = Diogenés Laertios VIII, 7 Mystická řeč [údajně snad Pýthagorova, viz Tituli] je však podle něho [podle Hérakleidova výtahu ze Sótióna] od Hippasa a byla sepsána na pomluvu Pýthagory.
A 4 /1 = v edici Diels-Kranz nějaké spojení 2 míst z Iamblicha, údajně De vita pythagorica 88 + De communi mathematica scientia 25 A 4 /1a = Iamblichos, De communi mathematica scientia 25 Klein A 4 /1b = Iamblichos, De vita pythagorica 18, 88 Klein A 4 /2 = Iamblichos, De vita pythagorica 34, 246-247 Klein
Pýthagorejce Hipparcha [Hippasa?] prý kvůli obvinění, že srozumitelně zapsal Pýthagorovy nauky, vyloučili ze společnosti a postavili mu stélu jako mrtvému.
A 5 = Iamblichos, De vita pythagorica 35, 257 Klein A 6 = Caelius Aurelianus, acut. pass. I, 1
A 7 /1 = Aristotelés, Metaphysica I, 3; 984a7 (= Hérakleitos A 5 /1) Anaximenés pokládal za počátek jednoduchých těl [živlů] vzduch, později Diogenés vodu a Hippasos z Metapontu a Hérakleitos z Efesu pak oheň.
A 7 /2 = Simplikios, Physica 23, 33 (Dox. 475; Theofrastos, Phys. Opin. fr. 1) Hippasos z Metapontu a Hérakleitos z Efesu pak [předpokládají] jedno, pohyblivé a ohraničené. Za počátek ale mají oheň. Z ohně tvoří jsoucna zhušťováním a zřeďováním - jako z jedné základní jsoucnosti přirozenosti - a rozlučují je znovu v oheň .
A 7 /3 = Áetios I, 5, 5 (Dox. 292) Hippasos z Metapontu a Hérakleitos z Efesu, syn Blysónúv říkají, že jedno veškerenstvo je věčně pohyblivé a ohraničené; oheň mají za počátek.
A 8 = Kléméns Alex., Protrepticus 64,2 Pouze jeden z těchto živlů, oheň, považovali za boha jednak Hippasos z Metapontu, jednak Hérakleitos z Efesu.
A 9 /1 = Áetios, Placita philosophorum IV, 3, 4 (Dox. 388; = Hérakleitos A 15 / 5) Parmenidés, Hippasos a Hérakleitos říkají, že duše je ohnivá.
A 9 /2 = Tertullianus, De anima 5 Hippasos [Terullianus komolí na Hipparchus] a Hérakleitos [o duši říkají], že je ohňová.
A 10 = Claudianus Mamertus, De anima II, 7 A 11 /1 = Iamblichos, De anima, in: Stobaios, Eclogae I, 49, 32; p. 364, 8 W. A 11 /2 = Iamblichos, Nicom. arithm. 10, 20 Pistelli A 12 = Schol. Plat. Phaed. 108d A 13 = Theón ze Smyrny, p. 59, 4 Hill. A 14 = Boethius, Inst. mus. II, 19 A 15 = Iamblichos, In Nic., p. 100, 19 Pist.
Mystická řeč O nesmyslných spisech [nebo: O spisech nerozumných (lidí)] (viz A 3) |
|