Na další zlomek podle pořadí ZK |
Scholia Komentář |
Řecký text |
A 15 / 1 (Kahn CXIII) Aristotelés, De anima I, 2
A 15 / 2 Macrobius, Somn. Scip.
A 15 / 3 Aetios, Placita philosophorum IV, 3, 12 (viz B 12)
A 15 / 4 Platón, Faidón 96
A 15 / 5 Aetios, Placita philosophorum IV, 3, 4
(Tito mluví o počátcích jako o duši…) A Hérakleitos říká, že počátkem je duše, nakolik je duše výparem, ze kterého sestávává také všechno ostatní. Toto je nejméně tělesné a vždy plynoucí. Pohyblivé se tedy poznává pohyblivým. Že jsoucna jsou v pohybu se domníval on i mnozí jiní.
Aristotelés, De anima I, 2, p. 405 a 24 (viz B 12; viz také Hippón A 10 /2 z Aristotela, De anima 405b24)
A 15 / 2
Podle fyzika Hérakleita je duše jiskrou hvězdné bytnosti.
Macrobius, Somn. Scip. I, 14, 19
A 15 / 3
Hérakleitos říká, že duše světa je výpar z vlhkostí ve světě. Duše v živých bytostech vzniká stejným způsobem zvnějšku i z výparu těch vlhkostí, které jsou kolem nich i z těch, které jsou v nich samých. (Duše světa a duše v živých bytostech) je ustavena sourodně.
Aetios, Placita philosophorum IV, 3, 12 = De placitis reliquiae (Theodoreti et Nemesii excerpta) p. 389, 1-5 Diels
( viz B 12 )
A 15 / 4
A zdalipak to, čím myslíme, je krev (viz Empedoklés), či vzduch (viz Anaxagorás), či oheň (viz Hérakleitos)? Nebo žádná z těchto látek, nýbrž je to tak, že mozek (viz Alkmaión) poskytuje sluchové, zrakové i čichové počitky a z těch vzniká paměť a mínění, a z paměti a mínění, když se ustálí, že takto vzniká vědění?
Platón, Faidón 96b 3-8
A 15 / 5
Parmenidés, Hippasos a Hérakleitos říkají, že duše je ohnivá.
Aetios, Placita philosophorum IV, 3, 4 = De placitis reliquiae (Theodoreti et Nemesii excerpta) p. 388, 5-7 Diels