Kahn |
Na další zlomek podle pořadí ZK |
Scholia
Komentář |
Řecký text |
A 22 / 1 Aristotelés, Ethica Eudemia VII, 1, 1235
A 22 / 2 Simplikios, In Categ. 412
A 22 / 3 Núménios, fr. 16
A 22 / 4 Kahn LXXXI A, Kahn LXXXI B; Scholia A ad Iliadem XVIII
A 22 / 1
Mimo to ‹ podobnou lásku a protikladný zápas › však jsou i oddělená umístění protikladů; láska
se pak zdá svádět dohromady. ... A Hérakleitos káral toho, kdo napsal (Homér, Iias XVIII, 107):
"Kéž by zahynul svár mezi bohy i mezi lidmi."
Vždyť bez vysokého a nízkého ‹ tónu › by nebyl souzvuk a bez samce a samice, kteří
představují protiklady, by nebyly živé bytosti.
Aristotelés, Ethica Eudemia VII, 1, 1235a 24-29
A 22 / 2
‹... Hérakleitos totiž tvrdí ›, že ‹ v případě zrušení svárů › by všechno zaniklo.
Simplikios, In Categ. 412, 26 Kalbfl.
A 22 / 3
Núménios chválí Hérakleita za kritiku Homéra, který si přál zánik a zmizení všeho zla:
Homér totiž nechápal, že tímto přáním souhlasí se zničením světa, neboť by tak byla zničena
látka, která je zdrojem zla.
Núménios, fr. 16 Thedinga (= fr. 52 des Places, u Chalcidia, c. 297)
Viz Plútarchos, De Iside et Osiride 48, 370A
Hérakleitos káral toho, kdo napsal (Homér, Iias XVIII, 107):
"Kéž by zahynul svár mezi bohy i mezi lidmi."
Vždyť bez vysokého a nízkého ‹ tónu › by nebyl souzvuk a bez samce a samice, kteří
představují protiklady, by nebyly živé bytosti.
(Kahn LXXXI B):
Hérakleitos, který považoval přirozenost jsoucích věcí za ustavenou díky sváru, zlehčoval Homéra, neboť mínil, že si přál zboření světa.
Scholia A ad Iliadem XVIII, 107a1