* | ^ |
Asklépios Napůl bůh a napůl héróos, lékař a patron lékařsktví. Rodiče: Apollón a thessalská princezna Korónis, kterou ovšem Apollón zabil, takže z ní Asklépia rodil Hermés. Jiná verze: Narozen a zázračně nalezen v okolí Epidauru na Peloponésu. V Epidauru má hrob s hérojskou svatyní (chthonickou), chrám, spánkovou síň, a lékařskou školu. Další významné Asklépeion je na ostrově Kós (Dodekanés), další v Korinthu, u Efesu... Zvenku viděno: Asklépiovy lékařské schopnosti přebírá jeho pololidský syn. Od klasické doby se kult hodně popularizuje. Nejvýznamnější Asképiadés: Asi Parmenidés, určitě Hippokratés. Viz taky rubrika "Lékaři" u "Předsokratiků". |
|
Baubó Personifikované a deifikované ženské pohlaví v těhostenství. Souvisí i s legendou o tom, jak se Démétér chystá v Eleúsině porodit Iakcha. Možná nová podoba velice dávného kultu plodnosti (těhotných bohyň). Bývá traktována vážně i vesele. |
|
Dionýsos Duch vína a falického napětí, který "náhle přichází a tluče", žádá oběť, neboť ji i sám podstupuje. "Bůh s maskou", jeho ctitel (Bakchos) je s ním identický (což je jinak jenom v mystériích), patron divadla. Jeho průvod (kommos): Satyrové, Mainády (lidské ženy v transu), Músy, nymfy. K jeho poctě falické průvody. Rdiče: Zeus a thébská princezna Semelé, zabitá ovšem bleskem při početí, takže jej donášel Zeus a rodil Hermés, který jej společně se Silénem a nymfami vychovával. Zrozen asi taky v jeskyni Kóryaké nad Delfami, opileckou lodí se plaví na Naxos. Zabit Titíny, ale Apollón jej pohřbil v Delfách pod svým chrámem a recykloval, dělí se s ním o vládu nad Delfami. Související: Apollón (zdnánlivě opačný brácha, "mladí bohové"), Ariadné (milenka a žena). |
|
Erós Jedna verze: Prapůvodní bůh, jenž povstal z Chaosu, může se s ním poměřovat leda Úranos a Gáia nebo Velká bohyně. Druhá verze: Rozverný synek Afrodíty a Area. Třetí verze (Platón, Symposion 199-200): Daimón, který je prostředníkem mezi bohem a lidmi, syn Tuláka Bídy (Poros, "Průchod" a Penia). Je touhou po tom, co chybí, tedy po kráse, dobru a plození. Erotika (náležitosti Erótovy) je uměním této cesty. (Platón to ovšem dovysublimoval do netělesna.) Související: Psýché. Zobrazuje se postupně čím dál mladší, nakonec jako malé klouče (ovšem poněkud chlípné). Pozdní podoby jsou většinou hodně kýčovité. Pravda je, že "Erós potřebuje létat". |
|
"Fysis", terakotové modely chrámku nebo jeskyně s bohyní uvnitř. Od střední doby bronzové do rané antiky, v Řecku a východním Mediteránu. Nejhezčí je z Archanes na střední Krétě a je v Archeologickém muzeu v Hérakleiu.. Je jich víc, ale v muzeu v Chanii se právě tyhle nesmí fotit. Vlastně by to mohlo patřit pod "Velkou bohyni". |
|
Gáia (Gé) Základní podoba Velké bohyně (viz tam), ne vždy anthropomorfní, leč třeba "petromorfní". Zrodila se z Chaosu, žena Úrana (Nebe). "Pupek" (omfalos, možná ale vrchol fallu) má prý v Delfách, každopádně tam má dělohu (ddelfé) a původně i věštírnu. Potomci: Bohyně Themis (Důmysl), Pythón (Had, Drak), Kronos, Rhea (Rheia) a mnoho dalších. |
|
Hádés a Plútón Podsvětní vládce, král zemřelých. Taky Podsvětí samo, kraj za řekou Léthé (Zapomnění). Novořecky "Peklo", ale původně spíš obrovský tmavý dolní prostor, kde se celkem nic neděje a nikdo nic neví. Něco jako velká nádražní čekárna bez jízdního řádu a plná cestujících, kteří si nic nepamatují a nikam nejedou. Také majitel všech podzemních pokladů a dárce vitální síly rostlin - roh hojnosti, "kořeny" života i bohatství. Lidé i bohové se ho bojí. Ctí jej však jako toho, kdo dává bohatství, ale i toho, kdo "vše přijímá". Málo zobrazován. Občas tabuově nazýván Plútón, což je přesně vzato jiný bůh (syn Démétry). Související bohové: Persefoné (milenka a manželka, kterou si unesl), Chárón (převozník), Thanatos, Hermés (Průvodce duší), DIonýsos, Apollón. Do Hádu sestoupila řada hrdinů: Orfeus, Odysseus, v lidové verzi i Ježíš. |
|
Hékaté a Trojitá bohyně Bohyně na rozcestí, Vládkyně křižovatek, Paní Noci a Královna Nebe, mocná proměnami. Na nebi ztotožňována s Lunou (Seléné), na zemi s Artemidou, v podsvětí s Persefonou. Zvenku viděno: Je proměnou některých aspektů Velké bohyně, která se v řeckém prostředí diferencuje. Později se stává obávanou jakožto čarodějka. Analogie: Hermés, ale s menším smyslem pro srandu. |
|
Hermafrodítos Má znaky obou pohlaví, ale na rozdíl od Androgyna z toho není šťastný. (Mluví v mužském rodě.) Rodiče: Hermés a Afrodíté. Milenka: Nyfa Salmakis s ním splynula ve svém pramenu. Znak ne zcela úspěšného pokusu o krásu dokonalé úplnosti, znak nostalgické nenaplnitelné touhy (v tomto viz Pothos). |
|
Hóry Osudové mocnosti, které dávají rytmus času: Vhodný okamžik, období pro něco, doba, epocha; pak "hodina" a nakonec "roční doba". Původně byly 3: Eunomia, Diké, Eiréné (Zákonnost, Spravedlnost nebo Řád, Mír). Jiná verze: Auxó, Thalló, Karpó (Rostu, Kvetu, Plodím). Analogicky ke třem sudičkám (1. navazuje niť, 2. přede, 3. odstřihuje). Dcery Dia a bohyně Themis. Hérakleitos (B 100): "Doby, které všechno přinášejí." Římané zavedly 4 hóry ve smyslu ročních dob, porotože u nich je jiné klima. |
|
Hyakinthos Většinová verze: Spartský primc, který si oblíbil Apollóna. Ten s ním pouze cudně sportoval, ale cizí žárlivost způsobila, že ho "náhodou" zabil diskem. Menšinová verze: Spartský mýtus o Hyakinthovi je překryvem starší náboženské tradice sakrálního ostrova Délu. Tam je posvátná hora Kynthos/Kinthos, o jejíž skálu se prý opírala bohyně Létó, když rodila Apollóna. Hyakionthos mohl být místním bohem ostrovní hory, lokalizací syna nejvyššího boha; a typus recyklačního mladého boha (viz Dionýsos, Attis, Adónis). Jméno je typicky před-indoevropské. Obě verze spojuje cykličnost vegetativního typu. Rokle až jeskyně jeho narození (nebo hrobu) ve svahu Kinthu pak byla přeznačena na Héraklovu. Viz také Hyakinthie, slavnosti ve Spartě, na Théře a na Krétě, s tanci nahých mladíků. (Cudně pravoslavně obnoveno v Anógii na Krétě pod horami Ída.) |
|
Kabeiroi Bizarní předřecký kult, který se uchoval až do římské doby. Motivy fénické, námořnické, ale i selské a možná taky thrácké. Slovo "Kabeirové" (KABEIROI) je pořečtěným přepisem fénického CHABIRIM, "Velcí bohové". To je přeloženo do řečtiny: MEGALOI THEOI. Takto jsou také titulováni. Jsou to božstva východomediteránního typu, neřecká, ale pak částečně homologizovaná s řeckými: např. Hermés Kadmilos jako jeden z Kabeirů (jinak bývá v doprovodu Hekaté). Mystéria Kabeirů na ostrově Samotháké (a taky v Kabeiru u Théb). Témataj ak vznešeně obřadní, tak i parodická, mnohdy výstředně až pohošlivě. |
|
Kronos Ve zlatém věku Vládce světa. Syn Úrana a Gáie (Nebe a Země), jeho ženou je Rhea (Rheia, Proudící). Zbavil Úrana mužnosti, jeho zase později přemohl Zeus, jeho syn. Ke cti poraženého Krona (i slávě vítěze, Dia) se v Olympii konají Olympijské hry. Nyní vládce Blažených ostrovů na Západě. Málo zobrazován. Zvenku viděno: Zasloužilý a vysloužilý bůh je odeslán novým bohem daleko na Západ, aby tam vládl zasloužilým zemřelým, aby nemuseli do Hádu. |
|
Kybelé a Velká Matka bohů v antice Původně maloasijská bohyně, hlavně fryžská, Velká matka Bohů. Zvenku viděno: Je proměnou některých aspektů Velké bohyně, která se ve fryžském prostředí Malé Asie diferencuje a působí i v Řecku. V Malé Asii měla ovšem divoké obřady, spojené i s kastracemi kněží. Její miláček: Attis. V Řecku analogizována s Rheiou. V pozdní antice kult revitalizován. |
|
Létó Lýkijská bohyně, "Žena oděná Sluncem", matka "krásných dětí", dvojčat Apollóna a Artemidy. Rodí s obtížemi, pronásledována Hérou a všemožnuo havětí (žáby, vlci, had nebo drak Pythón), viz Pausanás nebo i ozvěny v křesťanské Apokalypse. Rodí v Lýkii (Létóon), Iónii (nad Efesem nebo na ostrůvkju u Efesu), na Astérii (Keros?) a nakonec na Délu. Apollón pak Pythóna střelil šípem, pomstil matku a záskal delfskou věštírnu. Zvenku viděno: Je aspektem Velké bohyně v lýkijském prostředí a působí i v Řecku. |
|
Níké Bohyně vítězství. |
|
Pán (Pan) Rohatý vládce pastvin, stád a divoké přírody. Otec: Hermés nebo Zeus. Matka: některá nymfa. |
|
Persefoné Také "Koré" (Dívka"). Dcera Dia a bohyně Démétér. Unesená Hádem, následuje eleusinský příběh o tom, jak ji Démétér hledá. Hádés si ji pojistil granátovým jablíčkem, které snědla i se zrníčkem - znak dívčí iniciace a vztahu plodnosti a smrtelnosti. Královna podsvětí, na dvě třetinu roku však Háda opouští. Možná syn (předmanželský, s Diem): Zagreus (analogie Dionýsa). Souvislosti: Eleusinská mystéria. |
|
Pothos Afrodítin průvodce nebo syn, probouzí touhu a chtíč, sám je tvořen jen nenaplněnou touhou. Zvenku viděno: Erós se z autochthonického božstva stal tajtrlíkem tím, že převzal roli tohoto Afrodítina průvodce nebo plodu, navíc v odlehčené podobě, křídlaté a komické. |
|
Synkretičtí bohové pozdní antiky Rvitalizace tradičních bohů, příchod nových, přeznačování, prolínání. |
|
Velká bohyně ! Členění nejprve chronologcké. Antickými metamorfózami velké bohyně jsou pak především Afrodíté, Artemis, Démétér, Hekaté a Kybelé. Ty mají vlastní alba. Vlastně vy sem mohla mohla patřit i "Fysis", terakotové modely chrámku s bohyní uvnitř. Provizorní. |
|
Ostatní bohové Z pojmenovatelných bohů a podobných bytostí tady zbyli: Prométheus, Priapos, Chárón, Íris, Hygeia, Týché, Thetis, Slunce, Luna, Dióné, Themis, Bel. (A pak pár buddhistických postav, i když to vlastně nejsou bohové.) |
* | ^ |
Zpět na hlavní stranu |