Zpátky k Sedmi mudrcům
Zpátky na Předsokratiky
Biás
Biás žil v ranějším -6. století v iónském městě Priéné, ale není zřejmé, zda bylo na tomtéž místě mezi Efesem a Milétem jako pozdější antické město zvané pak „Krásná Priéné", dodnes částečně zachované. Má pověst spravedlivého soudce a mudrce. Velice ho ctí Hérakleitos. Démétrios Falérský u Stobaia mu připisuje řadu výroků, mezi nimi např.: Cokoli činíš dobrého, přisuzuj bohům, ne sobě! Dogenés Laertios mu věnuje kapitolu (I, 82-88) a připisuje mu např. tyto výroky (I, 88): O bozích říkej, že jsou! Onen poslední výrok (hoi pleistoi kakoi) má rozsáhlé kontexty. Tato pasáž Diogena L. je současně Hérakleitovým zlomkem B 39: V Priéně se zrodil Biás, syn Teutameův, Biantova „řeč" (logos, výrok, určení, důkaz) je podle Hérakleita mocná ve srovnání s jinými. Čím je tak mocná? Tím, co říká - a co Hérakleitos plně sdílí. A priénští mu zasvětili okrsek (zatímco efesští Hermodóra vyhnali a Hérakleitos od nich šel do místního asylu sám)! Hérakleitos se stylizuje do mudrce Bianta. Přímo jej cituje ještě ve zlomku B 104, ovšem s dovětkem „menšina dobrá". Tím určitě nemyslí, že každá menšina je dobrá; ale že příklon k veřejnému mínění je vždy špatný, zatímco nezávislost na něm vždy dobrá. Propadli Biás a Hérakleitos misanthropii a pesimismu? Spíš jenom užívají výrazy „jeden" a „mnozí" jako opozita, podobně jako Hérakleitos užívá výrazy „jedno" a „mnohé" atd. - a konstatují. Vždyť oni nikoho nenutí, aby patřil k té většině (hoi pleistoi), k davu. Většina u nich prostě znamená dav. V řečtině je to gramaticky plurál - a to bude u Hérakleita dalším znakem pejorativního významu. Nemají však žádné jiné a nehanlivé slovo pro většinu. Biás je líčen jako spravedlivý a moudrý soudce (I, 84-85). Odtud prý pochází rčení: Máš-li soudit, rozsuzuj jak v Priéně. Diogenés L. vypravuje i tuto legendu (I, 82-83): „Biás, syn Teutamův, pocházel z Priény a Satyros ho staví na první místo mezi mudrci. Jedni ho pokládají za zámožného, Dúris však praví, že byl jen
pomocníkem v domě. Fanodikos vypravuje, že vykoupil messénské dívky zajaté ve válce a vychoval je jako vlastní dcery. Potom jim dal věno a poslal je k jejich
rodičům do Messény. Když po čase... našli rybáři kovovou trojnožku s nápisem moudrému, přišly do shromáždění lidu podle Satyra ony dívky, podle
Fanodika a jiných jejich otec, vyložily svůj příběh a prohlásily Bianta za moudrého. A tak poslali tu trojnožku jemu. Když se však Biás na ni podíval, prohlásil za
moudrého Apollóna a trojnožku nepřijal. Jiní ale vypravují, že ji zasvětil Hérakleovi v Thébách, neboť byl potomkem Thébanů, kteří vyslali osadníky založit
Priénu. To říká i Fanodikos." |
Zpátky k Sedmi mudrcům
Zpátky na Předsokratiky
Zpátky na domovskou stránku fysis.cz