Zpátky k Melissovi
Zpátky na Předsokratiky
Zpátky na domovskou stránku fysis.cz
Melissos ze Samu
Testimonia DK 30 A
(Pracovní verze)
A 2 |
A 3 |
A 6 |
|||||
A 10 |
A 1 = Diogenés Laertios, Vitae philosophorum IX, 24 Melissos, syn Ithagenův, pocházel ze Samu. Byl žákem Parmenidovým, (přišel však do styku i s Hérakleitem. Ten ho tehdy též doporučil Efesanům, kteří ho
neznali; podobně jako Hippokratés doporučil Démokrita Abdéřanům). Byl i státníkem a jeho spoluobčané jej poctili uznáním. Proto byl také zvolen velitelem loďstva
a získal ještě větší obdiv pro svou osobní zdatnost.
A 3 /1 = Plútarchos, Pericles 26-27 A 3 /2 = Plútarchos, Themistocles 2 A 4 /1 = Simplikios, In Physica 70, 16 Melissos dal svému spisu nadpis O přirozenosti neboli o jsoucím (Peri fyseós é peri tú ontos).
A 4 /2 = Simplikios, In De caelo 557, 10 Pokud O přirozenosti neboli o jsoucím napsal Melissos, pak je jasné, že nazval přirozenost jsoucnem.
(část c. 2, 10; 975b21-27:)
A 6 /2 = Galénos, In Hippocratis de natura hominis, p. 29 Kühn A 7 /1 = Aristotelés, Metaphysica I, 5; 986b25 Při našem tázání tedy můžeme, jak jsme řekli, tyto dva, Xenofana a Melissa, úplně pominout, protože jsou poněkud hrubší. Zato Parmenidés (A 24) mluví, jak
se zdá, jako vidoucí. A 7 /2 = Aristotelés, Physica I, 3; 186a6 Neboť oba dva, Melissos i Parmenidés, dokazují eristicky. Přijímají totiž falešné [předpoklady] a jejich důvody nejsou dokázané. Melissovo dokazování je však
neobratnější a [jeho vyvrácení?] neskýtá obtíže: z jednoho daného nesmyslu plynou všechny ostatní. Toto není nic obtížného. Je tedy zřejmé, že Melissos činí
nesprávný úsudek: na základě své domněnky si totiž myslí, že když všechno, co vzniklo, má počátek, tak že to, co nevzniklo, počátek nemá. A 8 /1 = Aristotelés, Physica IV, 6; 213b12 Z toho pak Melissos také dokazuje, že se veškerenstvo nepohybuje. Kdyby se totiž pohybovalo, muselo by nutně být prázdno, říká, prázdno však není nic
jsoucího. A 8 /2 = Aristotelés, De generatione et corruptione I, 8; 325a2
A 9 /1 = Cicero, Ac. II, 37, 118 Melissos [pravil, že vše je] nekonečné, neproměnné, a vždy bylo a bude.
Melissos Ithagenův z Milétu [!?] byl druhem Parmenidovým, nedbal však, aby předal jeho nauku neporušenou. Prohlásil totiž bezmezný svět za vymezený oněmi pochodněmi.
Diogenés [z Apollónie] a Melissos [říkají, že] veškerenstvo je bezmezné, svět však vymezený.
A 10 /2 = Aristotelés, Sophistici elenchi 6; 168b35 A 11 /1 = Aristotelés, Physica I ,2; 185a32 Melissos však tvrdí, že jsoucno (to on) je neomezené (apeiron). Jsoucno by tedy bylo kvantitou, neboť důvod neomezení je typu kvantity, ale bytnost (úsia) ani kvalita ... [nemohou být neomezené].
Zdá se totiž, že Parmenidés chápe jedno pojmově (co do slova, kata ton logon), zatímco Melissos látkově. Proto také jeden říká, že je omezené (peperasmenon), zatímco druhý, že je neomezené (apeiron).
Melissos Ithagenův ze Samu prohlásil za původ jedno, které je vším [?]; v přirozenosti však není nic jistého, ale vše je co do možnosti zanikavé.
Melissos a Zénón [říkají, že bůh je] jedno a všechno, [a že] samotné jedno je věčné a bezmezné.
Melissos se domníval, že božské je jedním nepohyblivým bezmezným počátkem všeho jsoucího.
... ani podle Parmenida a Melissa, kteří říkají, že všechno jest jedno, a proto jsou smyslové vjemy falešné.
|
Zpátky k Melissovi
Zpátky na Předsokratiky
Zpátky na domovskou stránku fysis.cz