F Y S I O L O G I E
( . RTF )
Poslední aktualizace: 10. 11. 2002
(Předběžné)
Tuto disciplínu se pokouším zavést jako náhradu tradice Naturfilosofie, která je pro mě zuviel
romantická; tu jako náhradu tradiční alchymie, která je pro mě příliš „surrealistická"; tu jako
náhradu tradiční magie, která je v mých očích povážlivě hrou o ztrátu rozumu.
Je to pokus o to, jak z toho, co bylo v hubě Aristotelově spíš nadávkou, učinit centrální obor zájmu. V tomto kompositu slovo fysis znamená „přirozenost" - a slovo logos pak buď božské či osudové určení (jako u Hérakleita) nebo má dokonce význam hermovské praxe. Rozhodně tedy nejde o vědu - a v souladu s Aristotelovým míněním ani o filosofii sensu stricto.
Zatím jsem v té věci učinil přípravy teoretické i praktické:
Výsledky teoretické přípravy lze spatřit v mé knížce Filosofie živé přírody, nakl. Herrmann a
synové, Praha 1994, 222 stran;
dále v připravované knize Délský Potápěč k Hérakleitově řeči, zvl. "Schéma koloběhu živlů" (RTF,
nutno zapnout kreslítko ve Wordu) - i v ostatním předsókratovském bádání - nebo zase v
překladech řeckého Hermetického korpusu.
K drobným příspěvkům patří článeček Aithér (RTF).
Naposled knížka Obrana želvy (jen na webu).
Výsledky praktické přípravy v podobě jemně „alchymických" cvičení s bylinkami snad v dohledné době vyjevím na obrázcích. Zatím jenom letmá ukázka.
Praktické studium kamenů na posvátných místech a moci živlů je zatím náznakově popsáno např. v Cestovní zprávě z Velké Theórie roku 2002.
K praktické stránce fysiologie ostatně patří i zveřejněné průběžné výsledky experimentální retsinosofie.
Analogii a posouzení už takto provozovaná fysiologie našla v článku Hynka Bartoše:
Kratochvilné zamyšlení nad dvojí tváří šíleného filosofa, v: Mediterranea, Praha 2002 (edd.
Matyáš Havrda, Radek Chlup a Tomáš Vítek), s. 214 - a v anonymní předmluvě tohoto sborníku
(zjevně z počítače Matyášova).
Zpátky na domovskou stránu fysis.cz