Anaximandros |
Na další zlomek podle pořadí ZK |
Komentář |
Řecký text |
Na úvodní |
A 17 /1 = Augustinus, De civitate Dei VIII, 2
A 17 /2 = Simplikios, De caelo 615, 13
A 17 /3 = Aetios I, 7, 12 (D. 302)
A 17 /4 = Cicero, De natura deorum I, 10, 25
A 17 /5 = Aetios, II, 1, 3 (D. 327)
A 17 /6 = Aetios, II, 1, 8 (D. 329)
A 17 /7 = Aetios, II, 4, 6 (D. 331)
A 17 /8 = Simplikios, Physica 1121, 5
Domníval se totiž, že věci nevznikají z jedné věci, jako podle Thaléta z vlhkosti, ale že vznikají každá ze sobě vlastních principů. Věřil, že tyto principy jednotlivin jsou bezmezné a že se tak vznikají bezpočetné světy a vše, co v nich povstává. O těchto světech se domníval, že se tu rozpouštějí, tu opět vznikají, nakolik je každý z nich svým věkem schopen trvat, aniž by v působení věcí spatřoval božskou mysl.
Augustinus, De civitate Dei VIII, 2
Simplikios, De caelo 615, 13
Anaximandros prohlásil bezmezná (nesčíslná?) nebesa za bohy.
Aetios I, 7, 12 (D. 302)
Cicero, De natura deorum I, 10, 25
Anaximandros, Anaximenés, Archelaos, Xenofanés, Díogenés (z Apollónie), Leukippos, Démokritos a Epikúros učí, že bezmezné světy vznikají a zanikají v neomezenu podle veškerého oběhu.
Aetios, II, 1, 3 (D. 327)
Z těch, kdo uznávali neomezené světy, tvrdil Anaximandros, že jsou od sebe navájem stejně vzdáleny.
Aetios, II, 1, 8 (D. 329)
Anaximandros ... říká, že svět je pomíjející.
Aetios, II, 4, 6 (D. 331)
Neboť ti, kdo předpokládali, že světy jsou co do množství nekonečné, jako následovníci Anaximandra, Leukippa, Démokrita a později Epikúra, předpokládali také to, že vznikají a zanikají v nekonečném čase; zatímco vždy jedny vznikají, jiné zanikají. Také říkali, že pohyb je věčný.
Simplikios, Physica 1121, 5