Anaximandros
Zlomky DK 12 B
Překlad a revize textu je pracovní verzí z předsokratovského semináře na Katedře filosofie a dějin přírodních věd PřF UK
- Vojtěch Hladký, Zdeněk Kratochvíl, Radim Kočandrle -
je součástí projektu Raná řecká filosofie a přírodověda, GAČR 401/07/0516.
Zpátky k Anaximandrovi
Zpátky na Předsokratiky
Zpátky na domovskou stránku fysis.cz
B 1 = Simplikios, In Physica 24,13 = část A 9 /1 Říká, že [počátkem] není ani voda, ani žádný z takzvaných prvků, nýbrž jakási jiná přirozenost, která je bezmezná, z níž vznikají všechna nebesa [oblohy, světy?] a světy [uspořádání, prvky?] v nich. (B 1:) Z těch pak je jsoucím věcem vznik, do toho nastává i zánik, podle nutnosti; Takto to říká slovy dosti básnickými.
Z jakých věcí pak jsoucí věci mají svůj vznik, do těch nastává i zánik, podle nutnosti,
B 2 = Hippolytos, Refutatio I, 6, 1 Marcovich = A 11,1 Za počátek jsoucích věcí prohlásil jakousi přirozenost bezmezna (fysis tú apeirú), ze které vznikají nebesa (úranoi) a kosmy (uspořádání, kosmoi) v nich. (B 2) trvalá (aidion) a nestárnoucí a obklopuje (periechein) všechny kosmy.
B 3 = Aristotelés, Physica III, 4; 203b6 = A 15 A [bezmezno] je božstvím (to theion), neboť je
B 4 = Áetios II, 20, 1 Mansfeld-Runia = A 21/2; viz také A 22/1) ... jako skrz píšťalu blesku.
B 5 = Áetios III, 10, 2 Diels-Kranz = A 25; viz A 11,3 Anaximandros [říká], že (B 5) Země se podobá kamennému sloupu.
Hérakleitos B 126, možná citát Anaximandra (podle W. Bröckera): Co je chladné, se zahřívá, Tzetzés, Scholia ad exeg. in Iliad., p. 126 Herman; Heracliti Epistulae 5. |
Zpátky k Anaximandrovi
Zpátky na Předsokratiky
Zpátky na domovskou stránku fysis.cz