Zpátky na fysis.cz
Zátky na Presokratiky
Zpátky k Hippónovi
|
Hippón Zlomky DK 38 A A 1 /1 = Iamblichos, De vita Pythagorica 36, 267 Samští: Melissos, ... Elóris, Hippón.
A 1 /2 = Censorinus, De die natali 5, 2 Hippón je vskutku z Metapontia nebo ze Samu, pokud důvěřujeme Aristoxenovi.
A 1 /3 = Sextos Empeirikos, Pyrrhoniae hypotheses III, 30; p. 341 [Hippón] z Rhégia.
A 2 /1 = Scholia Aristophan. Ven. ad. Nub. 94n. (sic Av. 1001) Aristofanés, Oblaka 94-97: Toto je myslírna moudrých duší; tam bydlí muži, kteří přesvědčí svou řečí, že nebe je podobné poklopu, kterým přikrýváme uhlí. [Ten poklop je prý kolem nás a my jsme uhlí podle jejich moudrosti.] Jako první toto řekl Kratínos v dramatu Panoptai o filosofovi Hippónovi, jemuž se mu vysmíval.
A 2 /2 = Scholia Clem. Protrept. IV, 103 Klotz (viz B 2) Tohoto Hippóna a jeho jakoby bezbožnost vzpomíná Kratínos.
A 3 = Hippolytos, Refutatio I, 16 (Dox. 566) Hippón z Rhégia však pravil, že počátky jsou vlhko, tedy voda, a horko, tedy oheň. Z vody prý vznikl oheň, přemohl moc té, z níž se zrodil, a tak ustavil svět. Duši říká někdy mozek, jindy voda; neboť i sperma je nám zjevné za vlhka, z něho prý vzniká duše.
A 4 = Simplikios, In Physica 23, 22 Thalés (...) a Hippón, který myslí, že je i ateista, prohlásili za princip všeho zjevného vodu, co do vnímání (...).
A 5 = Sextos Empeirikos, Pyrrhoniae hypotheses III, 30; IX, 361 Hippón z Rhégia však oheň a vodu.
A 6 /1 = Alexandros, In Metaphysica 26, 21 Vyprávějí, že Hippón pokládal za počátek prostě vlhko, nevymezeně, aniž by zřetelně vyjádřil, zda-li vodu, jako Thalés, nebo vzduch, jako Anaximenés a Diogenés [z Apollónie].
Který pokládal za počátek zemi, jako Hippón ateista.
A 7 = Aristotelés, Metaphysica I, 3; 984a3 (po Thalés A 12) Neboť Hippón by pro skromnost svého rozumu neuznal za vhodné něco tvrdit po nich.
A 8 /1 = Kléméns Alexandrijský, Protrepticus 24, 2 (př. Matyáš Havrda) Žasnu nad tím, jak mohl být nařčen z bezbožnosti takový Euhémeros z Akragantu, Níkánór z Kypru a Hippón i Diagorás z Mélu nebo ještě onen proslulý Kyréňan jménem Theodóros, jakož i mnozí další mužové, kteří svůj život spravovali rozumným způsobem a viděli mnohem pronikavěji než ostatní lidé, jaký blud tyhle bohy obestírá.
A 8 /2 = Ióannés Filoponos, In De anima 88, 23 [Hippón] byl nařčen z bezbožnosti proto, že za příčinu všeho nepovažoval nic jiného než vodu.
A 9 = Alexandros, In Metaphysica 462, 29 Hippón byl první nazván ateista (neboť neuznával nic mimo smyslovou zkušenost).
A 10 /1 = Áetios IV, 3, 9 (Dox. 388) Podle Hippóna je duše z vody.
A 10 /2 = Aristotelés, De anima I, 2; 405b2 Někteří z nich, kteří měli ještě hrubší představy, prohlásili duši za vodu, jako Hippón. Důvodem jejich domněnky parně je, že původ [sperma?] všeho je vlhkost. Těm, kteří tvrdili, že duše je krev; [Hippón] dokazoval, že sperma není krev. Toto je však [podle něho] původní duší.
A 10 /3 = Aristotelés, De anima I, 2; 405b24 Ti však, kteří do počátků kladou protiklady, sestavují z protikladů také duši. Ti pak, kdo uznávají jiný způsob protikladů, třeba horko nebo chlad nebo něco jiného na ten způsob, pokládají duši podobně za jedno z toho. Přitom se řídí i podle jmen [zvuku slov]; neboť ti, kteří říkají, že duše je horko, tak činí i proto, že to je prý význam slova „žít". Ti, kteří duši pokládají za chlad, pak zase proto, že je tak prý zvána podle výdechu a ochlazení.
A 10 /4 = Ióannés Filoponos, In De anima, XV, 92 M. Hayduck Jiný způsob protikladů uznávají Hippón a Hérakleitos, totiž horko. Neboť oheň je počátkem. Avšak chlad pokládají za počátek jako vodu. Tvrdí, že každý z těch dvou, a pokoušejí se etymologizovat slovo pro duši (psyché) podle sobě náležitého mínění, totiž že „žít" se říká proto, že oduševnělé bytosti (empsycha) jsou od „žít" (zein). Pokud pak jde o horko, je duše (psyché) nazvána od chladu (psychros), odkud má bytí, když je nám příčinou ochlazení výdechu. Vždyť život přece pochází z duše, duše pak z chladu [totiž z vody]; proto se horko v okolí srdce musí krotit ochlazením (psyxei) výdechu a ne duševní sílu vhánět a činit ji ještě mocnější...
A 11 = Menoniis eclogae 11, 22 = Anonymi Londinensis ex Aristotelis iatricis Menoniis et aliis medicis eclogae (Suppl. Aristot. III, 1, 17), ed. Reimer Hippón z Krotónu se však domnívá, že v nás je náležitá vlhkost, díky níž vnímáme a žijeme. Když se to s touto vlhkostí má náležitě, tehdy je živá bytost zdravá; když však vyschne, přestává živá bytost vnímat a umírá. Proto jsou staří suší a nevnímaví, že jsou bez vlhkosti. Podobně ani podešve nevnímají, protože nemají účast na vlhkosti; dokonce až takhle to řekl. V jiné knize pak onen muž říká, že se jmenovaná vlhkost proměňuje díky přebytku tepla i díky přebytku chladu a tím přináší nemoci. Říká pak, že se proměňuje buď k většímu vlhku nebo k suchu - nebo k zahuštění nebo ke zjemnění - nebo k jiným vlastnostem. Takto mluví o příčině nemocí, tak nemoci nastávají, nikoli odcházejí.
A 12 = Censorinus, De die natali 5, 2 (viz Alkmaión A 13 /2) Podle Hippóna ... prý sperma prýští z morku. Vyzkoumal to tím, že pokud je po připouštění dobytka některý samec usmrcen, vyčerpaný morek (medulla, jádro) se nenalezne.
A 13 = Áetios V, 5, 3 (Dox. 418) Hippón předpokládá, že se samičí sperma nikterak neliší od samčího, aniž by ovšem plození živých bytostí nastávalo díky jeho uplynutí ven z dělohy. Proto předpokládá uvnitř semeno v mnohém rozdílné než u mužů a spíše opuštěné. (A že některá jsou od samce, masitá však od samice.)
A 14 /1 = Áetios V, 7, 3 (Dox. 419) Hippónax [rozlišuje] mezi hojným a prudkým nebo zase tekutým a slabším spermatem [pro vznik samců a samic].
A 14 /2 = Censorinus, De die natali 6, 4 Hippón tvrdí, že z jemnějších semen se rodí ženy, z hustších samci.
A 14 /3 = Áetios V, 7, 7 (Dox. 420) Hippónax: Pokud převládne původ [sperma?], tak samec; pokud však výživa, samice.
A 15 = Censorinus, De die natali 6, 1 Hippón [říká, že nejprve roste] hlava, v níž je prvotní [vládnoucí?, základ?] duše.
A 16 /1 = Censorinus, De die natali 9, 2 Hippón píše, že nemluvně se formuje v šedesáti dnech: ve čtvrtém měsíci se utváří pevné maso, v pátém rostou nehty a vlasy, a v sedmém je už člověk hotový.
A 16 /2 = Censorinus, De die natali 7, 2 Hippón z Metapontu domníval, že porod může nastat od sedmého do desátého měsíce. Podle něho je totiž v sedmém měsíci plod již zralý, neboť sedmičetný počet má ve všem největší vliv. V sedmi měsících jsme formováni, po dalších [sedmi] se začínáme stavět rovně. Po sedmi měsících nám také zuby začínají růst a po sedmi letech padat, čtrnáctého roku obvykle dospíváme. Počátek zralosti se však může protáhnout od sedmi měsíců do desíti, neboť přirozenost je v každém jiná; ať už jde o sedm měsíců nebo roků, nebo o tři měsíce nebo roky přistupující k jejímu využití. Vždyť zuby dítěti rostou v sedmi měsících a nejvíce dorůstají desátého měsíce, sedmého roku první z nich vytrháváme, desátého poslední, po čtrnácti letech někteří, avšak do sedmnácti let všichni dospíváme.
A 17 = Censorinus, De die natali 6, 3 Avšak Diogenés (A 25) a Hippón se domnívají, že v dutině [dělohy] je cosi vyčnívajícího, co dítě u uchopí ústy, a z čeho také čerpá výživu, jako po narození z matčiných prsou.
A 18 = Censorinus, De die natali 6, 9 Následuje [pojednání] o dvojčatech, která se někdy rodí. Hippón soudil, že se tak děje díky určitému množství semene. Když je ho totiž více, než stačí pro jedno [dítě], rozdělí se do dvou stran.
A 19 /1 = Theofrastos, Historia plantarum I, 3, 5 Neboť vše divoké i pěstované, říká Hippón, je dotčené nebo nedotčené péčí, jak neplodné i nesoucí plody, tak nesoucí květy i nekvetoucí, podle místa a obklopujícího vzduchu, taktéž charakter rostlin shazovat listy i být vždy zelené.
Jak říká Hippón, je vše jak pěstované, tak divoké; my pečujeme o pěstované, nepečujeme o divoké. (...) Neboť vše, co je zcela zanedbané, slábne a zdivočuje, zatímco vše opečované se nestává vždy lepším, jak jsem řekl. |
|
Zpátky na fysis.cz
Zátky na Presokratiky
Zpátky k Hippónovi