Zpátky k mythografům
Zpátky na Předsokratiky
Zpátky na domovskou stránku fysis.cz
Scholia k mythografům a vykladačům Homéra
Theagenés
(taky .RTF)
Homér prý živly nazýval božskými jmény. Myslí se to jako básnické odkrytí jejich božství - nebo jako pouhá alegorie, zatímco my víme, že bohové jsou ve skutečnosti jenom hezké šifry pro živly? Co je skutečnější: Živly pochopené jako prvky skládačky fyzikálního světa - nebo živly pochopené jako božské, jako zkušenostní aspekty bohů? Theagenés se asi přiklání k té první, redukcionistické možnosti. Teplotní a vlhkostní protiklady viz Hérakleitos B 126 (citát z Anaximandra?), Anaximenés B 1, Corpus Hippocraticum (např. Hérakleitos C 1, 4). Alegoréze je připisována i pýthagorejcům, např. 58 C 2 /1, ale v opačném směru než prý činí Theagenés, tedy stejně jako se to tady říká o Homérovi: nazývají nebeská tělesa božskými jmény. |
Zpátky k mythografům
Zpátky na Předsokratiky
Zpátky na domovskou stránku fysis.cz