Zpátky k mythografům
Zpátky na Předsokratiky
Zpátky na domovskou stránku fysis.cz
Scholia k mythografům a vykladačům Homéra
(výkladové poznámky ke zlomkům, taky .RTF)
Epimenidés
Post-pavlovská novozákonní epištola ze zač. 2. st. užívá citátu Epimenida sice dost sveřepě, nicméně sleduje náboženský kontext, totiž prorokovo spílání vlastnímu lidu (byť v jiném náboženství). To je rozhodně víc po smyslu výroku, než když z něho jiní dělají logický paradox: „Jeden Kréťan řekl, že všichni Kréťané jsou lháři."
Obraz věštění minulosti zřejmě souvisí s tím, že běžným lidem je minulost skryta stejně jako budoucnost, zatímco prorok odkrývá její smysl a píše epickou mythologii.
Eudémova umanutost počátkama je drastickým příkladem aristotelské desinterpretace, která však možná má svůj vlastní počátek právě v kauzálním a látkovém výkladu takovéto mythologie.
Pausaniás se tohoto Epimenidova textu dovolává jako dokladu proti Hésiodově a Linově verzi, která se mu nelíbí. Je to tedy doklad o reflexi rozdílu mezi Hésiodovou a Ferekýdovou stylizací mythologie.
Epimenidés, ba ani referující Plútarchos zjevně moc nedají na běžnou verzi o středu světa v Delfách. Jedna možnost: Omfalos je sice obraz pupku Země, ale pupek není střed světa, a skutečný pupek Země je zjevný pouze bohům. Druhá možnost (pravděpodobnější): Omfalos je něco úplně jiného než pupek - a „pupek" je nejspíš eufemismus.
O nejjasnější hvězdě v souhvězdí Vozky. Je ztotožněna s kozou Amaltheou, která odkojila maličkého Dia ukrytého před Kronem v jeskyni.
Viz Hérakleitos B 120, B 126a.
1, 109 - oběžný motiv zázračného spánku a dlouhověkosti 1, 110 - rituál očištění města (i s lidskou obětí za poskvrnu od olympionika - viz Suidás, Lexikon, heslo agos) působí starobyle. 1, 111 - viz A 5 z Platóna 1, 112 - Diogenés Laertios dokázal kriticky rozpoznat falsum! 1, 113 - Falešný Epimenidův list Solónovi. snaží ukázat, že list není napsán krétským dialektem, nýbrž attickým a ještě k tomu novým. ... 1, 114-115 - Zázraky, kterými se manifestuje typus muže božího. Věštby budoucích událostí, v rozporu s B 4.
viz A 1, 111
Epimenidés je jmenován v bizarní společnosti Orfea a Pýthagory, ale je pochopen jako zkoumatel přírody, ze kterého lidé udělali mága. Možná poněkud účelově, totiž v rámci vlastní Apuleiovy obrany proti nařčení z čarodějnictví.
A 8 - viz A 1 |
Zpátky k mythografům
Zpátky na Předsokratiky
Zpátky na domovskou stránku fysis.cz