Zpátky k mythografům
Zpátky na Předsokratiky
Zpátky na domovskou stránku fysis.cz
Epimenidés z Knóssu
|
Theogonie (Věštby), Krétika:
Jeden z nich, jejich vlastní prorok, řekl:
Jako sedmého [z mudrců] někteří uvádí Periandra z Korintu, druzí skythského Anacharsia, další pak Epimenida z Kréty, [řeckého věštce,] kterého v listu Titovi zmiňuje apoštol Pavel těmito slovy: B 1.
Řečnit na shromážděních je sice obtížnější než řečnit na soudech. Právem, protože se to týká budoucnosti, zatímco to první minulosti, a tu "mohou vědět docela dobře i věštci", jak praví Epimenidés z Kréty. Ten totiž nikdy nevěštil o budoucích věcech, nýbrž jenom o těch, jež se sice již staly, ale nebyly ještě jasné.
Epimenidés prý předpokládal dva počátky, Vzduch (Aér) a Noc (Nyx) ... , z nich se zrodilo Podsvětí (Tartaros) ... , třetí to tuším počátek, jaksi smíšený a sloučený z oněch dvou, ze kterých vzešli dva Titáni ... a když se spolu spojili, vzniklo vejce...
[O styžském pramenu:]
[Prý Epimenidův komentář k mýtickému pokusu, při kterém měli ptáci obletět svět a dorazit do Delf.] ...
[O stejnojmenné hvězdě v Souhvězdí Vozky; v návaznosti na krétský mýtus o Diově narození v jeskyni:] Posvátná Koza, o níž je zvěst, že přidržela vémě Diovi;
[O souhvězdích Medvědic, které tančí kolem pólu:] ... A je-li tomu tak, |
|
|
A 1 = Diogenés Laertios, Vitae philosophorum I, 109-115 Epimenidovým otcem byl, jak tvrdí Theopompos a mnozí jiní, Faistios, podle jiných však Dósiadés nebo Agésarchos. Rodem byl Kréťan z Knóssu, ale od Kréťanů se lišil typem úpravy vlasů. Když ho jednou otec poslal na pastvinu pro ovci, odbočil v poledne z cesty a spal v nějaké jeskyni 57 let. Když pak vstal, hledal tu ovci, myslel si totiž, že spal jen chvíli. Když ji však nenašel, vrátil se na pastvinu, a nalezl vše změněné a v držení kohosi jiného, až se úplně zmatený vrátil do města. Tam se u vchodu do svého domu setkal s lidmi, kteří se ho ptali, kdo je. Konečně nalezl mladšího bratra, tehdy již starce, díky němuž pochopil celou pravdu. (110) Když se o tom dozvěděli v Řecku, pokládali jej za mimořádného oblíbence boha. Tehdy Athéňany sužoval mor a Pýthie jim věštila, že mají [rituálně] očistit město. Poslali tedy Níkiu, syna Níkératova s lodí
na Krétu pro Epimenida. Ten přišel v 46. olympiádě (596 a6 593 před n. l.), očistil jejich město a tímto způsobem zažehnal
mor: Vzal černé i bílé ovce a přivedl je na Areův pahorek. Tam je nechal jít, kam by chtěly; pomocníkům však nařídil, aby
každou z nich tam, kde si lehne, obětovali příslušnému bohu. Takto prý zlo ustalo. Dodnes je možné nalézt v athénských
čtvrtích bezejmenné oltáře, přopomínku tehdejšího usmíření. Podle některých uvedl jako příčinu moru kylónské
poskvrnění (viz Suda, heslo Agos) a označil, jak se ho zbavit. Kvůli tomu museli zemřít dva mladíci, Kratinos a Ktésibios, a
pohroma byla usmířena. (111) Athéňané pak odhlasovali, že má dostat talent (26 kg) stříbra a loď, která by ho odvezla na
Krétu. Epimenidés však stříbro nepřijal, zato uzavřel smlouvu o přátelství a válečném spojenectví mezi obyvateli Knósssu
a Athén. Zanedlouho po návratu domů zemřel.
Vždyť jsi určitě slyšel, že od nás pochází Epimenidés, božský muž, který byl s námi spřízněn. Deset let před perskými válkami přišel podle věštby boha k vám, aby provedl některé oběti, které bůh nařídil. Když se Athéňané obávali Peršanů, řekl, že do deseti let nepřijdou, a až pak přijdou, že odtáhnou, aniž co pořídí, že víc zla utrpí než způsobí. Tenkrát uzavřeli naši předkové spojenectví.
To je velmi pěkné, Kleinio, že jsi vynechal svého přítele, který žil jakoby včera.
Ti, kteří nejpečlivěji sledují vládu prozřetelnosti ve světě a zvlášť oddaně uctívají bohy, jsou lidem označováni za mágy, jako by dokázali něco, o čem vědí, že se děje, také udělat. Takoví byli kdysi Epimenidés, Orfeus, Pýthagorás a Ostanés; později se podobně dostalo do podezření Empedokleovo očišťování, Sókratovo daimonion, Platónovo Dobro.
Cfr. Pausaniás, Graecae descriptio I,28,5:
Před tímto chrámem [v athénském Ódeiu], kde je také Triptolemova socha, je bronzový býk jakoby vedený k oběti, a je tu zobrazen sedící Epimenidés z Knóssu. Ten se prý kdysi odebral na venkov, vešel do jeskyně a usnul tam. Spánek ho neopustil dříve, dokud spícímu neuplynul čtyřicátý rok. Později pak skládal verše a [rituálně] očišťoval města, mimo jiné i Athény.
|
|
Zpátky k mythografům
Zpátky na Předsokratiky
Zpátky na domovskou stránku fysis.cz