Zpátky k mythografům
Zpátky na Předsokratiky
Zpátky na domovskou stránku fysis.cz

Scholia k mythografům a vykladačům Homéra

(výkladové poznámky ke zlomkům, taky .RTF)

Músaios

 

B 10

Triptolemos je ve standardní mythologii synem eleúsinského krále Kelea a bohyně Démétér, ta jej spolu s ním a s Eumolpem zasvětila do mystérií. Triptolemovi dala obilí, pluh a dračí nebo hadí vůz.

 

B 11

Músaios je tady řádně historicky představen jako člověk, „syn Antioféma". Svědectví o původním zasvěcení delfské věštírny Zemi je konsensuální.

Chthonié = synonymum Země nebo spíš její hlubinný (temný) aspekt.

 

B 20

Hymnus na Démétér je zmiňován jako jediná spolehlivě Músaiova skladba, viz i A 5.

Kult eleúsinských bohyň byl na Peloponnésu v archaické době velmi živý s mnoha lokálními verzemi. Viz např. Lykosúra.

 

B 22

Údajně Músaiovy verše zde Pausaniás uvádí přinejmenším souřadně se Sibyllinými!

 

A 4

„Syn Eumolpův" odkazuje k dávné eleúsinské tradici. Rod eumolpovců vedl obřady až do pozdní antiky.

„Jedno" viz Xenofanés B 23, Hérakleitos, Parmenidés...

Symetrie vzniku a zániku viz Anaximandros B 1, Hérakleitos B 31...

 

A 5

Viz B 20.

Pausaniás se projevuje jako kritický znalec literatury. Viz také možné zobrazení, chované v Louvru.

 

A 5a

Platón tady vidí eleúsinskou tradici jako určitou náboženskou rozmařilost a barvitost.

 


 

Zpátky k mythografům
Zpátky na Předsokratiky
Zpátky na domovskou stránku fysis.cz