Latinizovaně: Theagenes.
Žil v Jižní Itálii (dnešní Reggio), v -6. století.
Distancuje se od mýthopoetické vnímavosti, podobně jako Xenofanés, avšak Xenofanés (B 10, B 11, B 12, B 15, B 34) tak činí útokem na Homéra, zatímco Theagenés prý Homéra brání, ovšem
za cenu alegorického výkladu. Alegoréze má být východiskem z trapnosti doslovného pochopení, nepřijatelného těmto racionálním a morálním duchům.
Homér prý živly nazýval božskými jmény. Myslí se to jako básnické odkrytí jejich božství - nebo jako pouhá alegorie, zatímco my víme, že bohové jsou ve skutečnosti jenom hezké šifry pro
živly? Co je skutečnější: Živly pochopené jako prvky skládačky fyzikálního světa - nebo živly pochopené jako božské, jako zkušenostní aspekty bohů? Theagenés se asi přiklání k té první,
redukcionistické možnosti.
Alegoréze je později připisována i pýthagorejcům, např. 58 C 2 /1, ale v opačném směru než prý činí Theagenés. Tyto problémy zdědí ještě i stoická fyzika.
Teplotní a vlhkostní protiklady viz Hérakleitos B 126 (citát z Anaximandra?), Anaximenés B 1, Corpus Hippocraticum (např. Hérakleitos C 1, 4).
|